Darwin

Wat jammer, het Darwinjaar is alweer voorbij. De Darwin vinken kunnen weer terug naar het archief en de nieuwe reis van het schip De Beagle is met succes voltooid. Darwin is dood, leve Darwin! Alles wat deze geniale man opgeschreven heeft is gepuliceerd en bediscusieerd. De publicatie "on the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life" uit 1859 is natuurlijk het bekendst door de revolutionaire inzichten rondom onze evolutie. Wat is er nog te schrijven over deze kaalgemaaide vlakte voor mijn voeten? Misschien wat aandacht voor de wat onbekendere werken uit het euvre van Darwin. Enkele vielen me op; een boek over klimplanten, een boek over vleesetende planten en een boek over gezichtsuitdrukkingen en emoties. Na wat onderzoek was ik er uit; ook over deze onderwerpen is een boek verschenen. In het boek 'Darwin's Island. The Galapagos in the Garden of Engeland' van Steve Jones wordt een ode gebracht aan deze minder bekende studies. Zelfs het onderzoek naar de zeepok en bodemvorming door wormen wordt behandeld. Daarmee rest mij nog enkel de aanbeveling om dit boek te lezen. Iets wat ik in ieder geval zelf zal doen.

Related Posts with Thumbnails